Domácí stránka Economy Run

>>> Vítáme Vás na stránkách Autoklubu Škoda Mladá Boleslav <<<

Domácí stránka Autoklubu Škoda


Economy Run 2003 - Výběr z tisku


Svět motorů

Hladová jízda

V závodu na úsporu paliva se zatáčky projíždějí smykem a krajina zběsile ubíhá dozadu. Ale jen dokud vozovka nezačne pod koly stoupat.

Předposlední víkend v září se již po dvaadvacáté konal závod Economy run, který každoročně pořádá Autoklub Škoda. Na letošní 329,5kilometrové trati se pokusilo dosáhnout minimální spotřeby paliva celkem 58 škodovek. Mezi feliciemi, fabiemi, octaviemi a superby bojovala o prvenství také fabia hatchback s motorem 1,4/55 kW, kterou dlouhodobě testujeme ve Světě motorů (v době testu měla ujeto necelých 70 000 km). Dva dny jsme ji týrali hladem, proháněli po okresních silnicích, městech, serpentinách i dálnicích v různých nadmořských výškách na nejnáročnější trati v historii závodu. A jak se přísná dieta naší fabii zamlouvala?

Už se startuje

Je chladné sobotní ráno, 7 hodin. Posledním místem, kde ještě můžeme natankovat pohonné hmoty, je čerpací stanice Shell v polském městečku Dzierźoniów, vzdáleném 40 km od českých hranic. Odsud přijíždíme k nedalekému Škoda Centru TMT, kde je také start závodu. Netrpělivě očekávanému okamžiku předchází ještě technická kontrola vozidel, doplnění pohonných hmot přesně k okraji hrdla nádrže, zapečetění kapoty motoru i víčka nádrže a vážení vozu bez posádky. Poté jsou auta na startovní rošt doslova dotlačena. Od tohoto okamžiku jakékoliv otočení klíčkem v zapalování a sešlápnutí plynového pedálu znamená nemalou ztrátu.

Že první závodníci na trať již vyjeli, jsme málem ani nepostřehli. Jejich odstartování nedoprovázelo burácení motorů ani kvílení pneumatik. Auta stála na startovní linii mlčky a poté, co jim černobílý praporek uvolnil cestu, jen tiše klouzala po rozpáleném betonovém povrchu vozovky.

Ani kapku navíc

Na nadcházející výkon jsme naši fabii kromě vyklepání koberečků nijak významně nepřipravili s vírou, že její rychlejší "metabolismus" zkrotí filozofie jízdy a "lehká" noha řidiče. Se závodním číslem 25 tak ujíždíme první metry podle itineráře.

Domněnka, že k vítězství stačí jen trpělivě udržovat konstantní pomalou rychlost, je mylná. Vozidla, která neprotnou cílovou pásku při druhé nedělní etapě do celkových 375 minut, budou diskvalifikována. Takže abychom absolvovali první etapu dlouhou 162,8 km včas, musíme udržovat průměrnou rychlost téměř 53 km/h.

Po příjezdu do Tlumaczówa díky předem připravenému koridoru překračujeme polsko-český hraniční přechod bez přibrždění. Zatímco 45 posádek se vrátilo do domoviny, 11 polských tu svou právě opustilo. Kromě toho se závodu účastnily také dvě posádky ze Slovenska.

Další část sobotní trasy vede přes Broumov, Trutnov do Špindlerova Mlýna, kde si po náročném výkonu můžeme konečně oddychnout. Ale ne na dlouho.

Neděle rozhodla

Nedělní start je již v osm ráno. Jelikož se startovní čára tentokráte nachází na vrcholu svahu, spousta nastartovaných motorů ihned umlká a téměř neovladatelné vozy mizí za první zatáčkou. Ačkoliv se to nezdá, v některých pasážích může být ekonomická jízda minimálně stejně náročná jako rychlostní závod. I v úzkých serpentinách se vyplatí nezpomalováním těžit cenné vteřiny a mililitry paliva. Kvílení pneumatik se nese po okolních svazích jizerských kopců.

Na rovinných vozovkách pomalejší jízdu tolerují jen někteří řidiči, ale díky viditelnému označení vozu, jsme se nesetkali se žádným rozčileným vyhrožováním klaksonů. Skrze liberecký městský provoz, kde při předjíždění jiných vozidel se zasteskne po promarněných mililitrech paliva, projíždíme Mnichovým Hradištěm do cíle v Mladé Boleslavi.

Cílové rozčarování

Konečným pořadím částečně zamíchaly práce na českých vozovkách, které omezovaly průjezdnost úzkých silnic se špatným povrchem.

"Po dojezdu do cíle jsem se cítil špatně, protože jsem udělal spoustu chyb. Tou největší byla nesprávně projetá zatáčka a navíc jsem stál pět minut na uzavírce," komentuje závod jeden z účastníků - Otakar Hykeš. Navzdory svým obavám dosáhl průměrné spotřeba 2,74 l nafty/100 km a octavia zvítězila v divizi dieselových motorů. Automechanik z Prahy není v Economy run žádným nováčkem. Před šesti lety jej na závod upozornil kamarád, který se o něm dočetl ve Světě motorů. Otakar Hykeš jezdí s otcovou octavií ekonomicky i v běžném provozu. "Jízda autem leze hodně do peněz a navíc je to i ekologické," říká.

Naše hladová redakční fabia si z benzinové nádrže upila průměrně 4,1 l/100 km, čímž se dostala na 12. příčku mezi benzinovými vozidly.

Nejlépe se v naší sekci dařilo manželům Pačesovým, kteří jeli fabií 1,2 HTP/40 kW a na ujetí 100 km jim stačilo v průměru 3,3 l. Ota Pačes se Economy run zúčastnil sice po desáté, ale s manželkou jako navigátorkou teprve počtvrté Zajímavostí je, že vítěznou fabii vlastní teprve 6 měsíců a koupili ji "z druhé ruky." Na závod ji však připravili důkladně - výměnou vzduchových filtrů a oleje i úpravou geometrie celého vozu. Ačkoliv Ota Pačes umí jezdit levně, své dovednosti v praxi nevyužívá. "Do práce totiž jezdím služebním vozem a spotřebou paliva se blížím hodnotě, kterou Škoda Auto deklaruje v technickém popisu vozu," dodává na závěr.

Jak jsme jeli

Letošní trasa se stoupáním a klesáním přímo hemžila a jízda na minimální spořebu tak nebyla nijak jednoduchá. V rovinatých úsecích se už při 40 km/h dostal ke slovu pátý rychlostní stupeň, který je charakteristický až na pár výjimek pro celý závod. Jakékoliv mírné klesání jsme využili k řazení neutrálu, kde se spotřeba pohybuje v rozmezí 0,5 až 1,0 l. Strategii úplného vypínání motoru (kterou volili někteří naši protivníci) jsme zavrhli hned v počátku, neboť taková jízda neodpovídá reálnému provozu a vůz je díky vypnutému posilovači brzd i řízení nebezpečný. Radost nám činila klesání, ve kterých i při zařazeném rychlostním stupni (brždění motorem) vůz uháněl jako o život. V těchto pasážích jsme opět využívali co nejvyšší stupeň, avšak tak, aby otáčky motoru neklesly pod 1500 min-1, což je hranice, kdy se přívod paliva uzavírá a spotřeba činí 0,0l/100 km. Klesnou li otáčky, elektronická řídicí jednotka začne motoru dodávat nejnutnější množství paliva. Protože v závodu nejsou vzácné jen kapky paliva, ale i minuty, při jízdě z kopce jsme brzdili minimálně. S dodržováním některých pravidel silničního provozu si závodníci hlavu příliš nelámou.

Rovinky i mírná stoupání vyžadují velmi citlivou práci s plynovým pedálem, a tak naše soustředěnost je doslova na maximu a předvídavost má téměř rozhodující slovo. Objeví-li se stoupání, je optimální využít setrvačnosti a posléze udržet na pětku rychlost kolem 60 km/h, kdy ve spolupráci s pátým rychlostním stupněm dochází k vyvážení parametrů rychlost a spotřeba.

Jelikož sklápění bočních zrcátek není dovoleno, museli jsme palivem šetřit jinde - vypnutým autorádiem, ventilací vzduchu a zavřenými bočními okny, což s ohledem na venkovní teplotu kolem 30 oC nebylo moc příjemné.

Kontrola před startem

Technická kontrola, která předcházela přesnému dotankování a zapečetění nádrže začala vizuálním ohledáním interiéru a kompletnosti vozidla. Chybět nesmí prakticky nic ze sériové výbavy, a to včetně lékárny, zvedáku či tažného lana. Následuje seřízení světlometů a kontrola stavu oleje. Na zvedáku se technici zaměřují na ložiskové vůle v nábojích kol, přesné nahuštění pneumatik a kontrolu spodní části vozu, zda neobsahuje úpravy výfukového potrubí apod. Neméně důležité je i připojení na diagnostický přístroj, kde při nastartovaném motoru řídicí jednotka prozradí jakoukoliv úpravu vstřikování či další zásahy do funkce pohonné jednotky.

Economy run v číslech

Z 58 vozidel mělo 37 zážehový motor a 21 vznětový. Celková průměrná spotřeba paliva na 100 km činila u benzinových vozů 4,36 l/100 km a u dieselových 3,46 l/100 km. Během závodu bylo celkově spotřebováno 770,57 litrů pohonných hmot.

     Text: Martina Mlejnková (Svět motorů)

auto.tiscali.cz

Za kolik jezdíte se svou Škodovkou?

S Fábií za 3,3 l, s Felicií za 3,2 l nebo s Octávií za 3,9 l benzínu na sto kilometrů? Pakliže jsou Vaše hodnoty podobné těmto, asi byste měli velkou šanci se dobře umístit v soutěži o dosažení nejnižší spotřeby vozů Škoda Economy Run.

Oč jde?
Úkolem klání, jehož 22. ročník se konal letos ve dnech 20. - 21. září, je docílit nejnižší možné spotřeby paliva na zadané trase při dodržení předepsané průměrné rychlosti. Jak již napovídá název soutěže, účastnit se mohou osobní vozy značky Škoda.
Platí podmínky, že se musí jednat o sériové, nijak upravované vozy vyhovující předpisům o provozu motorových vozidel a že přijímány jsou modely od Felicie z devadesátých let výše.

Letošní ročník byl ozvláštněn vedením trasy na území dvou států - Polska a domovské České Republiky. Organizátoři vybrali technicky náročnou kopcovitou trasu v hornatém terénu, která byla rozdělena do dvou etap. První etapa, dlouhá 162,8 km začínala v polském městě Dzierźoniów, vedla přes Broumov a Trutnov do Vrchlabí, aby končila ve Špindlerově Mlýně. Druhá etapa dlouhá 166,7 km vedla ze Špindlerova Mlýna přes Rokytnici nad Jizerou, Frýdlant a Liberec do Kosmonos. Obě etapy měřily celkem 329,5 km a na jejich projetí byl stanoven čas 375 minut, čímž byla i nastavena minimální průměrná rychlost ve výši 52,72 km za hodinu. Minimální průměrná rychlost byla stanovena poněkud níže nežli v minulých ročnících, vzhledem ke třem semaforům řídících dopravu na místech, kde se opravovala silnice.

Jak soutěž probíhá?
Než se vůz vydá na trasu, je nutné absolvovat administrativní a technickou přejímku. Administrativní část ověřuje přítomnost přihlášených posádek, vyřídí se při ní i zaplacení startovního poplatku a propagace sponzorů soutěže na každém voze formou samolepících etiket.

Technická část ověřuje klíčové parametry každého vozu - tlak v pneumatikách, diagnostiku řídící jednotky, vůli v kolech, napětí v akumulátoru a podobně. Případné odchylky od standardu daném výrobcem jsou příslušně upraveny. Proposice soutěže hovoří i o nutnosti disponovat povinnou výbavou, to znamená, že není například možné snížit hmotnost vozu ponecháním rezervního kola nebo lékárničky doma v garáži. I tyto záležitosti by tedy mohly být kontrolovány, nicméně jsem nezaznamenal, že by tomu tak u některé z posádek bylo. V této souvislosti se projevila i zajímavost z polských předpisů, které vyžadují hasicí přístroj coby povinnou výbavu vozu. Řada posádek jím skutečně disponovala.

Po technické přejímce následuje doplnění paliva. To je zdlouhavý a velmi citlivý proces, při kterém se doslova po kapkách doplní příslušné palivo až po okraj. Před doplněním "po kapkách" však dojde k nejvyššímu možnému dočepování běžným postupem s tím, že se palivová soustava odvzdušní. Tímto úkonem se zajistí, že se systém naplní na nejvyšší možné maximum. Pokud máte dojem, že máte "plnou", když Vám při tankování u čerpací stanice vyšplíchává benzin z hrdla ven, nevěřte svým dojmům. Odvzdušněním do palivového systému dostanete hezkých pár litrů navíc. V mém případě jich bylo přinejmenším deset. Po natankování se nádrž a víko motoru zapečetí a až do startu se motor vůbec nespouští. Veškeré manipulace s vozem se provádí jeho postrkováním.

Po doplnění paliva je nutné podstoupit vážení vozu bez posádky. Získaný údaj o hmotnosti je klíčový pro určení takzvaného indexu poměrné spotřeby. Ten slouží pro určení celkového pořadí ve skupinách vozů podle paliva (benzin, nafta). Index poměrné spotřeby FEI (Fuel Efficiency Index) zohledňuje hmotnost soutěžících vozidel. Vypočítá se jako aritmetický průměr dosažené spotřeby a spotřeby vztažené na 1 tunu hmotnosti vozidla podle vzorce: FEI = (N+N/m)/2, kde N je dosažená průměrná spotřeba v litrech a m je pohotovostní hmotnost vozidla, která je definovaná v proposicích jako nižší hodnota ze zjištěné startovní a cílové hmotnosti, kdy se váží vůz bez posádky při technické přejímce a v cíli soutěže, vždy po doplnění pohonných hmot včetně zavazadel.

Po zvážení se auta přesunou v zadaném pořadí před startovní bránu a vyčkávají své doby startu. Startuje se ve dvouminutových intervalech. Zatímco běžné motoristické závody jsou doprovázeny vytáčením motorů, pekelným hlukem a zápachem ze spáleného paliva, Economy Run je soutěží na povrch klidnou a veskrze i tichou. Při odstartovávání soutěžících je někdy až nepřirozené ticho. Po odmávnutí praporkem se ozve zvuk startéru a zpravidla je pouze slyšet bručení motoru při jemné práci se spojkou a plynovým pedálem. Nicméně, pokud se vyjádřím za sebe, klid na povrchu neznamená klid uvnitř. Soutěžil jsem letos poprvé a pěkně si to prožil. Soustředění na správnou cestu, optimální chod motoru, boj s vedrem v kabině vozu a v neposlední řadě také boj s močovým měchýřem. Vzhledem k boji doslova o každou vteřinu, o každý co nejrychleji a nejlevněji ujetý metr pro mne byla naprosto nepřijatelná představa jakékoliv zastávky pro ulevení si. Má navigátorka pro to naštěstí našla pochopení a v tomto smyslu obě etapy klaply v našem případě na výbornou.

Poslední možnost načerpat teoretické dovednosti z Bible řidičů s nízkou spotřebou - knihou Jana Horníčka "Jak jezdit s nižší spotřebou benzínu, plynu (LPG), nafty"

Každý vůz musí být osazen dvoučlennou posádkou - řidičem a navigátorem. Trasa se projíždí na základě podrobného a kvalitního itineráře. K ověření, že se posádka pohybuje na správné trase, slouží systém kontrolních otázek. Během cesty je tedy na několika místech dávat pekelný pozor a zaznamenávat například čísla přejížděných mostů, názvy čerpacích stanic či rozpoznat, koho zobrazuje míjená socha.

Jak to jelo letos?
Jak jsem již zmínil, trasa byla hodně kopcovitá a členitá. První etapa v sobotu 20. září je ve znamení přechodu státní hranice, kde je účastníkům umožněn plynulý průjezd. Ten byl možný díky tomu, že polská policie před startem provedla pasovou kontrolu a stejně tak učinili čeští policisté ve Špindlerově mlýně. Po příjezdu je zaznamenán čas a zapečetěné vozidlo odstaveno na parkoviště.

Ve zbytku dne čekal na účastníky společenský program. Šlo o atraktivní záležitosti jako je střelba z pistole, bobování na letní dráze nebo testovací jízdy v aktuálních modelech vozů Škoda. Večer byl příjemně stráven společnou večeří a posezením s hudbou s možností tance.

Druhý den soutěže 21. září začíná výbornou snídaní a je předznamenán poměrně brzkým startem do druhé etapy. Ta se podle itineráře a mapy jeví jako poněkud náročnější nežli první část. Kopce se skutečně zdají být prudší a táhlejší a jakoby nepochopitelně jsou "zkopce" nepřiměřené "dokopcům". Nešikovných nezúčastněných řidičů jakoby také na trase přibývalo. Kontrolních bodů je naplánováno více než včera a jsou náročnější na pozornost. Zatímco se má posádka pohybovala v nanejvýše dvouminutovém skluzu, dnes se dostáváme až do sedmiminutového. Věříme v dálniční úsek a v rovinatou krajinu na Mladoboleslavsku.

V cíli, kam dojíždíme se dvouminutovým předstihem je opět doplněno palivo a vůz zvážen. Poté je odstaven na parkoviště a zmožení soutěžící se mohou občerstvit a případně navštívit muzeum automobilky Škoda. Výsledky jsou neoficiálně vyhlášeny krátce před 15. hodinou. Slavnostní ceremoniál a předání cen pak proběhne v 16 hodin v zákaznickém centru Škoda.

Jak to letos dopadlo?
Klíčové přehledy, údaje o trati a výsledky jsou k disposici v následující tabulce. Další velmi podrobná statistika a vzorek itineráře jsou dostupné na domovské stránce http://www.economyrun.cz/.

Jaké jsou dojmy?
Škoda Economy Run je zajímavá a napínavá soutěž při které se velmi musí kalkulovat a předvídat. Byť je připravována ve volném čase organizátorů, vše je promyšleno naprosto dokonale profesionálně do posledního detailu. Propozice, itinerář, doprovodný program a logistika ve mě zanechaly skvělý dojem. Domnívám se, že soutěž je také prospěšným příspěvkem ochraně životního prostředí. Byť by z hlediska přírody byla neexistence motorismu ideálem, je třeba uvažovat realisticky a při stávající úrovni osobní dopravy pak hledat vhodné přístupy ke snížení úrovně emisí škodlivých látek. Economy Run ukazuje jak na to a dokazuje, že to jde na úrovni téměř "neuvěřitelných" hodnot průměrné spotřeby paliva při více než slušné průměrné rychlosti.


Čekání na technickou přejímku


Technická přejímka je důkladná...


...a zahrnuje i spodek vozidla.


Tankování po kapkách


Pro dokonalé vniknutí paliva do všech skulin vozidlo najede na podložku, která zajistí boční náklon


Po tankování je víčko nádrže opatřené pečetí...


...stejně jako víko motoru


Detail pečetě motoru


Vážení vozu


Údaje o hmotnosti


Počítání a porady před startem


Startovní brána a vozy čekající na svou chvíli


Poslední instrukce a domluva na strategii


...a je odstartováno


Cíl ve Špindlerově Mlýně, v malebném prostředí Krkonoš


Vozy při odpočinku před zahájením druhé etapy


Během večera bylo možné prohlédnout si poháry, o které se bojovalo


Cíl druhé etapy a celého závodu v Kosmonosích


Dotankování v cíli, tentokráte přímo z běžného čerpadla


Ceny tu jsou nízké


Oficiální vyhlašování výsledků...


...se vší parádou

 
     Text: Miroslav Obešlo

Autoklub Škoda, V. Klementa 839, 293 01 Mladá Boleslav, tel+fax : +420 326 321 344

E-mail : info@akskoda.cz            WWW : http://www.akskoda.cz