Oficiální stránka soutěže

Fotogalerie

Oficiální stránka FIA NEZ
Propozice FIA NEZ

Škoda Economy Run míří do Evropy.

Eco Run 2007 - Finsko Není žádným tajemstvím, že letos organizoval Autoklub Škoda Mladá Boleslav ve spolupráci s generálním sponzorem Škoda Auto již 26. ročník mezinárodní soutěže o nejnižší spotřebu paliva pro vozy Škoda. O tuto soutěž - Škoda Economy Run mají značný zájem nejen motoristé z České republiky, ale i ze zahraničí. Dosud se soutěže pravidelně účastní posádky ze Slovenska Ukrajiny, Ruska a Polska.
Letošní rok však může být dalším mezníkem. O tuto soutěž projevili zájem i posádky ze severní Evropy, kde se pod hlavičkou FIA jezdí mezinárodní seriál soutěží o nejnižší spotřebu paliva. Seriálu FIA NEZ ECO RUN (North European Zone - Severoevropská zóna) se zúčastňují posádky z Finska, Švédska, Norska a Dánska. V každé z těchto zemí je také pořádán i národní šampionát v ekonomické jízdě.


Krátce před letošní Škoda Economy Run kontaktoval organizátory soutěže z AK Škoda p.Jaakko Riikonen koordinátor podobných soutěží ve Finsku i v rámci NEZ. Projevil zájem o účast finských posádek v soutěži Škoda Economy Run. Bohužel se zájemci z Finska nemohli letošního ročníku zúčastnit, protože termín Škoda Economy Run se shodoval s termínem jednoho ze závodů v FIA NEZ ECO RUN. Tím ale vzájemné kontakty neskončily. P.Riikonen pozval zástupce Autoklubu Škoda na poslední závod finského šampionátu.
Začátkem letošního roku zahájil AK Škoda spolupráci se Střediskem pro efektivní využívání energie při organizování národní Kampaně v České republice "Hledáme řidiče třídy A". Tato akce je součástí celoevropské informační iniciativy Ecodrive.org a je oficiálně podporována Evropskou komisí. Stejně je tomu i s národním šampionátem ve Finsku. Partneři v obou státech koordinující republikové akce v rámci této celoevropské aktivity se spojili a podpořili účast české posádky ve Finsku.
Vedení AK Škoda rozhodlo vyslat do Finska soutěžní posádku a zjistit, jak se soutěž spotřeby organizuje a jezdí v zahraničí přímo na místě. Tento úkol měla splnit posádka ve složení Ing. Jan Horníček - dlouholetý soutěžící a Mgr. Karel Vlček - pořadatel Škoda Economy Run.
K soutěži jim finský importér vozů Škoda - firma AVIS - zapůjčil vůz Škoda Fabia II, 1,9 TDI 77kW ve verzi Sport. Jednalo se o sériový vůz bez jakýchkoli úprav, s ujetými 8000 km, na zimních pneumatikách 205/50-16.


Soutěž Esso Patalahti Jämsä ECORUN se konala v sobotu 20.10.2007 na okruhu se startem a cílem u čerpací stanice Esso nedaleko od městečka Jämsä (220 km severně od hlavního města Finska Helsinek). Účastníci soutěžili ve dvou kategoriích CUP a VIP.
Délka trati pro kategorii CUP (národní šampionát), kde mohou startovat pouze soutěžící s platnou roční závodní licencí FIA byla 233km. Vedla z velké části po cestách, na kterých se jezdí rychlostní zkoušky finské Rallye 1000 jezer, tzn. šotolinový (nezpevněný) povrch často posypaný tu drobnějšími, tu většími kameny. Vozidla soutěžících byla vybavena několika pomocnými navigačními přístroji pro přesné měření např.: tripmastrem měřícím vzdálenost s přesností 100m, přístrojem, který udával o kolik se skutečná průměrná rychlost liší od nastavené hodnoty, přesnými hodinami řízenými rádiem nebo GPS navigací přesně sledující okamžitou pozici vozu a okamžitou rychlost. Pro účastníky v kategorii VIP, do které byla posádka AK Škoda zařazena, trať měřila168 km. Ve voze posádky AK Škoda pochopitelně nebyl ani jeden z výše zmíněných přístrojů.
Eco Run podle pravidel FIA připomíná spíše soutěž pravidelnosti s prvky klasické rallye. Na trati soutěže umístěno několik časových kontrol, do kterých musí soutěžící posádky dorazit přesně v předepsaném čase (minutě). Pozdní, ale i předčasný příjezd do časové kontroly, stejně jako přestupky proti pravidlům silničního provozu a soutěže jsou penalizovány navýšením spotřeby o stanovený počet procent.
Doplnění paliva do soutěžních vozidel probíhá ve dvou fázích. Po prvním natankování nádrže absolvuje vozidlo krátký okruh, aby došlo k odvzdušnění nádrže. Palivová nádrž se poté znovu doplní.


Celkové umístění v soutěži je určeno součtem bodů, které každá posádka obdrží v dílčích hodnoceních

  • podle průměrné spotřeby ve skupině (diesel či benzin)
  • podle průměrné spotřeby ve třídě podle objemu motoru,
  • podle zlepšení spotřeby uváděné výrobcem (dle normy EU 93/118) vyjádřené v procentech

  • Naše posádka s vozem Škoda Fabia II dosáhla průměrné spotřeby při skutečně projeté trati 4,18 l/100km.
    V jednotlivých výše uvedených hodnoceních se posádka AK Škoda umístila jako první ve skupině dieselových motorů i ve třídě D 1900. V absolutním pořadí skončila na 4. místě. Na vlastní kůži si vyzkoušela náročnost takovéto soutěže pro cizince, který nemluví místním jazykem. Materiály byly zpracovány pouze ve finštině, která není pro našince příliš srozumitelná a navíc p.Riikonen, který se jinak naší posádce velice obětavě věnoval, se musel věnovat svým organizátorským povinnostem. Vyplňování potřebných podkladů a dorozumívání bylo tedy dosti složité.


    První vystoupení posádky Autoklubu Škoda ve Finsku na voze Škoda lze hodnotit jako úspěšné jak z hlediska umístění, tak i dobré prezentace výrobku Škoda Auto a celonárodní Kampaně "Hledáme řidiče třídy A".
    V roce 2008 by měla spolupráce mezi Autoklubem Škoda a finskými pořadateli Eco-soutěží pokračovat.
    Je předpoklad, že účastníci Škoda Economy Run 2008 si budou moci změřit své síly a jezdecké umění i se soutěžními posádkami z Finska i jiných států severní Evropy.


    Mladá Boleslav 31.10.2007 Vypracoval : Ing. Pálka Josef z podkladů pp. Ing. Horníčka a Mgr. Vlčka


    Autoklub Škoda, V. Klementa 839, 293 01 Mladá Boleslav, tel+fax : 326 321 344

    E-mail : info@akskoda.cz            WWW : http://www.akskoda.cz